Novela DPH v roce 2025

12. června 2024 vláda předložila sněmovně návrh novely zákona o DPH, který má nabýt účinnosti 1. ledna 2025. Poslanci o podobě novely rozhodnou v nadcházejících měsících. Podívejme se na hlavní změny, které návrh zahrnuje.

Lhůty a odpočty

Návrh na zkrácení lhůty pro uplatnění odpočtu DPH ze 3 na 2 roky zůstává stejný, avšak došlo ke změně v délce nároku na odpočet na základě vrubopisu, který byl prodloužen na 2 roky místo původních 12 měsíců. Změna se netýká přijatých plnění s reverse-charge (plátce má přiznat daň). Lhůta pro opravu základu daně se zvýší na 7 let.

Další neměněnou novinkou je přenos důkazního břemene na plátce u ručení za DPH. Také zůstává povinnost plátce DPH opravit a snížit odpočet daně u neuhrazeného závazku, který po splatnosti překročí 6 měsíců, a to od 1. ledna příštího roku. Oprava se provede dle skutečné úhrady, v částečné či plné výši.

Nemovitosti a stavební práce

V oblasti nemovitostí a stavebních prací ve vztahu k DPH došlo taky k úpravám, jako jsou například změny v zdanění nových či zrekonstruovaných staveb. Předpokládá se posouzení snížené sazby DPH pro sociální bydlení podle katastru nemovitostí a snížení limitu pro podstatnou změnu stavby na 30 % z původních 50 %. Účinnost nových pravidel se očekává od 1. července 2025.

Při poskytování plnění zaměstnancům či blízkým za symbolickou cenu se jako základ daně použije obvyklá cena. Novela toto „dodaňování“ slev omezuje pouze na dodání nemovitostí.

Další změny

Novela zákona přinese také přísnější pravidla pro třístranné obchody, osvobozuje distribuci nekomerčních letáků od DPH, zvyšuje limit pro čtvrtletní podávání přiznání k 15 mil. Kč a upravuje kritéria pro uplatnění snížené 12% sazby DPH na zdravotnické prostředky a příslušenství.

Změny v DPH v roce 2026

Zrušení osvobození některých finančních služeb nesouladných s unijním právem (např. vedení evidence investičních nástrojů, vypořádání obchodů s investičními nástroji, výplata dávek důchodových pojištění, vybírání médiálních poplatků) bylo odloženo na rok 2026. Avšak obhospodařování individuálních portfolií bude podléhat DPH již od 1. ledna 2025.

Na toto téma pro vás připravujeme školení s Ing. Václavem Bendou a také s Ing. Petrem Koutem, CSc.. Sledujte naši nabídku kurzů.