Pozor! Změny DPH v ubytování a stravování

Chcete vědět, jaká je daňová povinnost při pronájmu a poskytování ubytování? Zjistěte, jaké jsou sazby DPH a jak se vztahují na různé druhy ubytovacích služeb. Buďte připraveni a minimalizujte riziko daňových chyb.

Nájem a ubytovací služby

DPH se u nájmu a ubytovacích služeb liší. Nájem (kromě krátkodobého do 48 hodin) je osvobozený od DPH podle § 56a ZDPH. Ubytovací služby jsou ale zdaněné sníženou sazbou (10% pro 2023, 12% od 1.1.2024). Finanční správa vydala 3.3.2023 informaci k daňovému posouzení těchto služeb účinnou od 1.1.2023.

Ubytovací služby zahrnují hotely a podobné zařízení s každodenním úklidem, mládežnické hostely, horské a rekreační chaty s omezeným úklidem, nemovitosti užívané na časový úsek mimo běžné bydliště, ubytování bez každodenního úklidu jako například byty pro dovolenou, poskytování prostoru pro rekreační vozidla, stany a chráněné přístřešky.

Dle Soudního dvora EU je nájem převod práva užívat nemovitost, od pronajímatele k nájemci, za úplatu na určitou dobu. Poskytování ubytování přes platformy jako Airbnb je považováno GFŘ za poskytování ubytovací služby.

Dle § 10 odst. 1 ZDPH je místo plnění ubytovacích služeb lokace nemovitosti. Přesun daňové povinnosti nelze aplikovat, pokud je nemovitost v ČR. Pokud se český plátce ubytuje v jiném státě EU, DPH na daňovém dokladu odpovídá tomuto státu a nelze ji uplatnit v ČR.

Prakticky každý, kdo poskytuje ubytování přes platformy jako Airbnb anebo Booking musí být registrován jako identifikovaná osoba a odvádět DPH. Pokud není plátcem DPH, zahrne odměnu do svého daňového přiznání.

Ubytování a doplňkové služby

Generální finanční ředitelství informovalo o určení DPH pro doplňkové služby k ubytování. Klíčové je, zda jsou služby samostatné nebo doplňující. Ubytování se snídaní se účtuje ve snížené 10% sazbě (od 1. 1. 2024 v 12% sazbě), pokud je snídaně v ceně ubytovací služby.

Služba parkování může být součástí ceny ubytování ve snížené sazbě, avšak samostatně poskytnuté parkování je zdaněno základní sazbou 21%. Stravování kromě snídaně je samostatnou stravovací službou s relevantní sazbou DPH. Balíčky zahrnující ubytování a stravování, i další služby, je třeba rozdělit a aplikovat příslušné sazby DPH. Nemožnost rozdělit balíček vyžaduje základní 21% sazbu. V případě nejasností lze využít závazného posouzení sazby daně dle § 47a ZDPH.

Podle § 10c ZDPH je místo plnění stravovací služby tam, kde je poskytnuta. Pokud jde o služby na palubě lodi, letadla nebo vlaku v EU, místo plnění je začátek přepravy. Režim přenesení daňové povinnosti se nepoužije při poskytnutí stravovací služby.

Změny v roce 2024

Do konce roku 2023 platí druhá snížená sazba 10 % na stravovací služby a podávání nápojů včetně piva. U ostatních alkoholů je sazba 21 %. Při odnesení jídla s sebou se uplatňuje sazba 15 %.

Od 1. 1. 2024 má začít platit konsolidační balíček, který sjednocuje dvě snížené sazby DPH (10 % a 15 %) na jednu 12% sazbu. Tato změna ovlivní i sazby DPH u stravovacích a ubytovacích služeb, jejichž sazba bude 12 %. Nápoje se přesunou do 21% sazby, výjimku tvoří pitná voda a vybrané nealkoholické nápoje.

Podrobný článek i s praktickými příklady naleznete ZDE.

Změnám v oblasti DPH se věnujeme i v našem školení DPH V ROCE 2024.