Daň z příjmu prodeje nemovitosti – máte ji v daňovém přiznání?

Prodali jste v minulém roce dům, byt, nebo jinou nemovitost? Pak se i vás týká povinnost tento příjem uvést v daňovém přiznání… pokud se vás nevztahuje výjimka. A pozor! Taky si tuto daň z přijmu prodeje nemovitosti nesmíme splést s daní z nemovitých věcí. To je něco jiného a o ní třeba příště.

A jak je to teda s tou daní z příjmu prodeje nemovitosti? Přiznat či nepřiznat? Platit či neplatit?

Určitě přiznat, ale může se stát, že budete od této daně osvobozeni. Kdy? Když se na vás vztahuje jeden z těchto případů:

Pokud doba mezi nabytím nemovitosti do roku 2020 a prodejem nemovitosti dosáhne 5 let, jste od daně osvobozeni. Pokud jste však nabyli nemovitost až v roce 2021 a dále, nebudete od daně osvobozeni, pokud ji prodáte dřív než za 10 let.

Tato lhůta se však může zkrátit na dva roky, pokud jste v nemovitosti těsně před prodejem ještě měli bydliště.

Podmínka 5 let platí i pokud mluvíme o převodu členských práv družstva.

Nezapomínejte taky na to, že pokud jste podnikatelé a chcete, aby se táto výjimka na vás vztahovala, musíte mít nemovitost zahrnutou v obchodním majetku.

Daň z příjmu také nemusíte platit, pokud do roka od přijetí peněž z prodané nemovitosti, tyto peníze použijete na uspokojení svých bytových potřeb. Vše je ovšem potřebné nahlásit finančnímu úřadu.

Pokud se o tomto tématu chcete dozvědět více, nahlédněte sem.