Daně a krátkodobý pronájem

Pronajímáte byt, chalupu anebo třeba jenom týpí? I vy máte povinnost přiznat vaše příjmy z tohoto pronájmu. A teď už nebude tak jednoduché Finančnímu úřadu uniknout…

Nová pravidla

Platforem, na kterých můžete nabídnout svoji nemovitost je mnoho, například Booking, Airbnb, Bezkempu atd. Nově mají tyto provozovatelé povinnost poskytnout údaje o svých klientech, tedy o všech, kteří přes ně poskytují nemovitost k pronájmu. Budou muset uvádět i výši plateb a účty, na které byly přijaté. Stanovuje to mezinárodní směrnice DAC7.

„Pravidla budou muset respektovat všichni, kteří svou chalupu, apartmán, ale překvapivě i třeba jen teepee pro přespání ve spacáku nabídnou nejenom přes globální platformy, ale i přes ty tuzemské pro pronájem rekreačních nemovitostí,“ říká Tomáš Livora, seniorní daňový poradce poradenské společnosti RSM.

Podle něj Generální finanční ředitelství upřesňuje, co je běžný nájem a co je ubytovací služba jak z pohledu DPH, tak daně z příjmů fyzických osob. „To výrazným způsobem zjednodušuje majitelům správnou kategorizaci,“ tvrdí Livora.

Daně z pronájmu

Při pronájmu přes internetové platformy a aplikace se platí tyto daně:

• Daň z příjmu – příjem se daní podle §7 zákona o daních z příjmů, tedy jako příjmy ze samostatné činnosti a uplatňují se buď paušální výdaje nebo výdaje ve skutečné výši.
  • Daň z přidané hodnoty – plátci DPH rozlišují zda se jedná o ubytovací službu, nebo krátkodobý podnájem, které podléhají DPH, nebo o dlouhodobý nájem, který může být od DPH osvobozen. Neplátci DPH jsou považováni za osoby povinné k dani a musí hlídat případné překročení limitu dvou milionů.

Více informací k tomuto tématu naleznete ZDE.

Zajímá vás téma pronájmu nemovitostí? Nenechte si ujít naše nové školení!