DPP a registrace. Jaké jsou lhůty?

Od července musí zaměstnavatelé registrovat všechny dohody o provedení práce (DPP) u České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ). Včetně těch, které nepodléhají pojistnému a byly uzavřeny před prvním červencem.

Registrace všech dohodářů

Zaměstnavatelé jsou nově povinni evidovat všechny dohodáře na DPP, včetně jejich příjmů, bez ohledu na výši příjmu. Tato povinnost se týká i dohod uzavřených před červencem, přičemž registrace těchto zaměstnanců na ČSSZ musí být provedena do 20. srpna. Zaměstnanci již zaevidovaní se znovu hlásit nemusí.

Přihlášení zaměstnanců na DPP je možné realizovat přes formulář Oznámení o nástupu do zaměstnání, který je dostupný také v některých mzdových a personálních softwarech, nebo také bude součástí nově připravovaného formuláře „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“, který bude na webu ČSSZ dostupný od 1. 8. 2024.

Hlášení příjmů

Zaměstnavatelé musí také ČSSZ každý měsíc hlásit příjmy zaměstnanců na dohody, a to bez ohledu na pojištění. Informace je nutné odevzdat do 20. dne následujícího měsíce, například za červenec do 20. srpna 2024. K hlášení lze využít formulář „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“ na ePortálu ČSSZ dostupný od 1. srpna 2024 nebo kompatibilní mzdový software.

Zaměstnavatelé s nepojištěnými zaměstnanci na DPP musí být zaregistrováni v registru zaměstnavatelů do konce července. Přihlášku podají online.

Změny v roce 2025

Od roku 2025 dojde k dalším změnám. DPP se budou klasifikovat jako standardní zaměstnání nebo zaměstnání malého rozsahu, závislé na měsíčním příjmu. Výjimkou bude režim oznámené dohody, kde se pojistné ve výši 25 % průměrné mzdy bude platit až po překročení limitu. Tento režim bude využitelný pouze u jedné DPP u jednoho zaměstnavatele.

Pokud chcete mít v dohodách jasno jednou provždy, přihlaste se na naše nové školení DPP A DPČ AKTUÁLNĚ A PRAKTICKY.