Změny v zaměstnávání cizinců

Od 1. července 2024 je hlášení zaměstnávání zahraničních zaměstnanců plně digitalizováno. Papírové formuláře nelze použít, jejich podání bude neúčinné. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR zavedlo tuto změnu dle novelizovaného § 87 zákona o zaměstnanosti. Staré způsoby hlášení, jako papírové formuláře, online formuláře a hlášení e-mailem, již nejsou přijatelné. Pokud zaměstnavatel nepodá hlášení elektronicky, povinnost nebude splněna.

Jak podat hlášení

Zaměstnavatelé nově zasílají informace prostřednictvím tří digitálních kanálů:

• Webový formulář – nutnost přihlášení pomocí datové schránky zaměstnavatele.
  1. XML soubor – zaslání do datové schránky Úřadu práce ČR (2akmgv5) pomocí XML editoru. Každá zpráva obsahuje pouze jeden XML soubor.
  2. Přímá integrace – volání služby přes rozhraní MPSV pomocí GovTalk. Autentizace a elektronický podpis probíhá přes kvalifikovaný certifikát u ČSSZ (VREP/APEP). Struktura obálky GovTalk je zveřejněna na webu MPSV.

Informační karta a sdělení

Oznamování nástupu využívá nové způsoby hlášení a také nové pojmy: informační karta a sdělení.

Informační karta se používá pro hlášení nástupů, změn a ukončení zaměstnání u občanů EU/EHP, Švýcarska a cizinců s volným vstupem na trh práce, kteří nepotřebují pracovní oprávnění (např. občané Ukrajiny s dočasnou ochranou, cizinci s trvalým pobytem).

Sdělení je určeno k hlášení při zaměstnávání cizinců, kteří potřebují pracovní oprávnění, jako jsou držitelé zaměstnanecké karty, modré karty, karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance či povolení k zaměstnání.

Cizinci bez povolení

Od 1. července 2024 nebudou občané Austrálie, Japonska, Kanady, Koreje, Nového Zélandu, Singapuru, Spojeného království, USA a Izraele potřebovat povolení k zaměstnání v ČR. Tito pracovníci, často na specializovaných pozicích, již nepotřebují modré karty. Ačkoliv nevyžadují pracovní oprávnění, zaměstnavatelé je zatím nemusí hlásit, na rozdíl od jiných cizinců podle § 98 zákona o zaměstnanosti. Mezi 1. červencem a 31. prosincem 2024 není hlášení povinné a jeho neplnění nebude trestné. Od roku 2025 budou muset zaměstnavatelé odesílat informační karty dle § 98 písm. u) zákona o zaměstnanosti.

Zajímají vás další novinky ohledně zaměstnávání cizinců? Přihlaste se na naše školení NOVINKY – AKTUALITY V ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ