Důchodci a daňové přiznání

Určitě jste už slyšeli o pracujících důchodcích. Někteří z nich si různými pracemi a brigádami přivydělávají k důchodu. Pokud pracují pouze u jednoho zaměstnavatele, je to v pohodě, daňové přiznání za ně podá tento zaměstnavatel, o nic se nestarají, pouze obdrží daňovou vratku. Ale jsou i komplikovanější situace, kdy i důchodci musí podávat daňové přiznání. A to ti, kterých se týkají následující body:

1. Pracují u vícero zaměstnavatelů

Tady povinnost podat daňové přiznání vzniká, když penzista pracuje u dvou zaměstnavatelů a z druhého příjmu není odvedena srážková daň. Ta se odvádí, je-li výdělek z DPP a DPČ do limitu. Z každého zaměstnání v takovém případě bude k vyplnění daňového přiznání potřeba potvrzení o zdanitelných příjmech.

1. Vydělávají jako OSVČ

Pro každého, kdo vykonává samostatně výdělečnou činnost a jeho roční příjem činí víc než 15 000 Kč, je daňové přiznání povinné. Z tohoto pravidla nejsou vyjmuti ani důchodci. Kromě toho jsou navíc ještě povinni dodat přehledy o příjmech a výdajích na zdravotní pojišťovnu a okresní správu sociálního zabezpečení.

1. Mají příjmy z pronájmu

Pokud má důchodce příjmy z pronájmu bytu, domu či např. pozemku, povinnost podat daňové přiznání se mu rozhodně nevyhne. U příjmů z pronájmu je obrovskou výhodou, že nepodléhají odvodům na sociální a zdravotní pojištění. Navíc si dokonce můžou odečíst i výdaje.

1. Mají příjmy z investic nebo kapitálového majetku

Některé příjmy z investic a kapitálového majetku se daní přímo u plátce daně prostřednictvím zvláštní sazby daně. V takovém případě je pak daňová povinnost vůči nim vyřešená a jejich přiznávání nemusí penzisti řešit. Některé příjmy z kapitálu si však musí zdanit sami.

1. Dostávají nadprůměrně vysoký důchod

Ke zdaňování důchodu podle zákona o daních z příjmů dochází, když roční úhrn důchodu přesáhne 36násobek minimální mzdy, která v roce 2022 činila 16 200 Kč. Za rok 2022 je tedy hraniční částkou 583 200 korun, resp. 48 600 korun měsíčně. Za rok 2023 pak společně se zvýšenou minimální mzdou dochází i k navýšení hraničních částek na 622 800 korun ročně a 51 900 korun měsíčně. Důchodci pobírající státní důchod nad hraniční částky jsou povinni podat daňové přiznání.

Více k této problematice se dočtete ZDE.