Odklad plateb sociálního pojištění schválila vláda

Vláda schválila návrh, který umožní novým podnikatelům odložit platby sociálního pojištění a investovat tak spíš do svého byznysu.

Vláda schválila návrh na změnu zákona o sociálním pojištění, který umožňuje novým podnikatelům odložit platby záloh na sociální pojištění na začátku podnikání. Toto neplatí pro podnikatele s paušální daní. Nováčci tak nemusí hned platit zálohy, ale mohou si zvolit jejich výši. A to v roce, kdy podnikatel zahájí hlavní nebo vedlejší samostatnou výdělečnou činnost, a celý následující rok, až do odevzdání daňového přiznání a přehledu pro sociální správu. Dále, kdo nepodnikal nebo nebyl v podnikání 20 let, má v roce zahájení činnosti a následující dva roky sníženou sazbu sociálního pojištění na 3 210 Kč, oproti běžným 3 852 Kč.

Jednodušší začátek podnikání bez sociálního pojištění

Novela si klade za cíl snížit bariéry pro vstup do podnikání tím, že odstraní povinnost platit poplatky od prvního dne činnosti. Poslanec Vojtěch Munzar uvedl, že tato změna má pomoci začínajícím podnikatelům, které povinné platby zatěžují ještě předtím, než začnou vydělávat. Premiér Petr Fiala doplnil, že nedostatek financí na start podnikání a povinné platby od prvotního dne odrazuje přibližně 43 procent lidí. Opatření má usnadnit začátek podnikání, snížit počáteční náklady a motivovat mladé lidi k podnikání.

Nově mohou odložit platbu povinného sociálního pojištění nejen noví podnikatelé, ale i ti, kteří neprovozovali živnost alespoň 5 let. Asociace malých a středních podniků a živnostníků chtěla ve připomínkovém řízení tuto dobu zkrátit, ale bez úspěchu. Přes drobnou kritiku Asociace v zásadě novou novelu zákona o sociálním pojištění vítá. Upozorňuje ale, že posun záloh neřeší jejich předchozí zvýšení v důsledku konsolidačního balíčku, jak upozornil její předseda Josef Jaroš.

Vliv na státní rozpočet

Ministerstvo práce a sociálních věcí má k návrhu, který by mohl způsobit, že podnikatelé si nebudou včas uvědomovat narůstající finanční zátěž z nezaplacených záloh na pojistné, neutrální stanovisko. Koalice očekává, že návrh zvýší motivaci k podnikání. A i přestože může dočasně snížit příjmy státního rozpočtu, v dlouhodobém horizontu by na něm měl stát vydělat.

Poslanec Miloš Nový také podporuje usnadnění podnikání odkladem zálohových plateb pro nové podnikatele. Považuje to za velkou pomoc bez ztráty státních financí. Novela, která usnadní podnikání, po projednání vládou zamířila k poslancům, následně bude pokračovat do Senátu a k prezidentovi. Účinná by měla být od roku 2025.

Zajímá vás, co dalšího by měl začínající podnikatel vědět? Podívejte se na naše školení CO BY MĚL VĚDĚT ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATEL Z OBLASTI ÚČETNICTVÍ A DANÍ?