Online žádosti o dávky: Jak postupuje digitalizace?

Možnost žádat o dávky online se v Česku rozšiřuje, čímž se snižuje nutnost osobní návštěvy úřadů. Přesto se papírové formuláře v některých případech stále nevyhnutelně využívají.

Úřad práce ČR a Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) postupně umožňují podání žádostí elektronicky. Pokrok usnadňuje i propojování informačních systémů, které eliminuje nutnost opakovaného dokládání stejných údajů. Plná digitalizace se však stále potýká s překážkami a její další vývoj bude záviset na legislativních změnách, včetně zákona o právu na digitální služby.

Jenda

Úřad práce vyplácí dávky, včetně podpory v nezaměstnanosti, rekvalifikace, sociálních dávek a dalších. Online lze přes klientskou zónu Jenda žádat jen o některé dávky, např. rodičovský příspěvek či příspěvek na bydlení.

Jenda umí díky propojení se státními systémy předvyplnit některé údaje, ale papírování se v určitých případech nevyhnete. Rychlejší vyřízení mají zaměstnanci, rodinné žádosti usnadňuje manželství či registrované partnerství.

Podání žádosti online vyžaduje ověření identity, např. eObčankou, bankovní identitou nebo MojeID.

Rodičovský příspěvek

Nejsnadnější je podat žádost o rodičovský příspěvek, na který mají nárok všichni rodiče bez ohledu na příjmy. Jenda automaticky zobrazí údaje dítěte i druhého rodiče (pokud je uveden v rodném listu).

Následně si rodič volí měsíční výši příspěvku, která závisí na nároku na peněžitou pomoc v mateřství. Jenda tyto údaje ověří přes Českou správu sociálního zabezpečení.

V klientské zóně lze také měnit výši čerpání nebo požádat o jednorázové dočerpání při narození dalšího dítěte. Příspěvek se vyplácí vždy na nejmladší dítě, přičemž letos činí 350 000 Kč na jedno dítě a 525 000 Kč na dvojčata či vícerčata.

Přídavky na děti

Žádost o přídavky na děti je složitější, protože se posuzuje příjem domácnosti – nárok mají ti s příjmem pod 3,4násobek životního minima. Počítají se příjmy společně posuzovaných osob, tedy manželů, registrovaných partnerů a nezaopatřených dětí.

Pokud žijete v zákonném svazku, údaje partnera se načtou automaticky, ale je nutný jeho souhlas k ověření příjmů. Plnoletým členům domácnosti může Jenda zaslat výzvu k potvrzení souhlasu online, ostatní musí souhlas podepsat a nahrát do aplikace.

Příjmy lze doložit online nebo přes formulář. Například zaměstnaný manžel může přihlášením do Jendy doložit příjmy digitálně, výživné se stačí uvést bez dalších dokladů, u brigádníků je nutné potvrzení od zaměstnavatele.

Jenda propojuje údaje, takže pokud žádáte i o příspěvek na bydlení, příjmy nemusíte dokládat znovu. Chybějící dokumenty lze doplnit později.

Příspěvek na bydlení

Žádost o příspěvek na bydlení funguje podobně jako u přídavků na děti – nárok mají ti, jejichž náklady na bydlení přesahují 30 % příjmu. Je nutný souhlas společně posuzovaných osob a doložení jejich příjmů, u nezletilých dětí to mohou udělat rodiče.

Navíc se dokládají i náklady na bydlení, jako nájemné a energie. Jenda umí zjistit údaje o energiích od dodavatele, pokud zadáte 18místný EAN kód z faktury, a to i pokud je smlouva na jinou osobu z domácnosti. Ostatní náklady se vyplňují ručně a dokládají se nahráním příslušných dokumentů.

Podpora v nezaměstnanosti

Od ledna lze v klientské zóně Jenda žádat o podporu v nezaměstnanosti a zařazení do evidence Úřadu práce.

Vyřízení se však neobejde bez dokumentů. Jenda umí zjistit údaje o zaměstnání a výdělku přes ČSSZ, ale pokud je nemá k dispozici, je nutné doložit:

  • • evidenční list důchodového pojištění,
  • • potvrzení o zaměstnání (zápočtový list)
  • • doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti
    • u osoby samostatně výdělečně činné potvrzením o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku
  • potvrzení o výši průměrného měsíčního čistého výdělku.
  • • doklad o ukončení zaměstnání
  • • doklad o ukončení samostatné výdělečné činnosti,
  • • doklad o ukončení soustavné přípravy na budoucí povolání (maturitní vysvědčení, vysokoškolský diplom),
  • • doklad o zdravotním omezení (lékařský posudek).

Dokumenty lze nahrát jako sken či fotku. Chybějící lze dodat později. Jenda vás žádostí provede, upozorní na nesrovnalosti a zabrání formálním chybám.

ePortál ČSSZ

Dávky spravované ale Českou správou sociálního zabezpečení zahrnují důchody (starobní, invalidní, pozůstalostní) a dávky nemocenského pojištění (např. nemocenskou, peněžitou pomoc v mateřství, ošetřovné, otcovskou).

Online žádosti se podávají přes ePortál ČSSZ, kam se lze přihlásit datovou schránkou, Identitou občana, bankovní identitou nebo přes MojeID.

Důchody

O starobní, invalidní a pozůstalostní důchod lze přes ePortál ČSSZ žádat od prosince 2023, ale zatím online podání využívá jen 7,7 % žadatelů.

Výhodou je automatické načtení pojistných dob a dalších evidovaných údajů, včetně započítání péče o děti do 4 let jako náhradní doby pojištění. Chybějící dokumenty, jako rodné listy, je nutné doložit elektronicky nebo jako skeny.

Vyplňování žádosti usnadňuje barevné značení: žlutá upozorňuje na doporučené údaje, červená na chybějící nebo chybné údaje a zelená značí správně vyplněné části.

Dávky nemocenského pojištění

Digitalizace dávek nemocenského pojištění usnadňuje podání žádostí o peněžitou pomoc v mateřství, ošetřovné, dlouhodobé ošetřovné, otcovskou, vyrovnávací příspěvek v mateřství a nemocenskou.

Nově lze lékařská potvrzení vydávat elektronicky. Lékař vám může poslat identifikátor e-mailem či SMS, který následně předáte zaměstnavateli, čímž odpadá papírování.

OSVČ podávají žádosti samy přes ePortál ČSSZ, kde lze také sledovat průběh zpracování dávky. Plné zapojení všech lékařů do systému se očekává do konce prvního čtvrtletí 2025.

Kompletní znění článku naleznete ZDE.

Mnohem více novinek se dozvíte na našich školeních. Tady naleznete kompletní nabídku.


Chcete další informace o účetních, mzdových a daňových aktualitách? Pravidelně pro vás připravujeme online školení na všechna důležitá témata. Podívejte se na aktuální školeni >>