Schváleno! Rodiče dostanou víc a prodlouží se i náhradní výživné

Vláda dne 28.6.2023 schválila změny, o kterých se již dlouho mluvilo a které někteří rodiče netrpělivě očekávali. Kromě navýšení rodičovského příspěvku, došlo k prodloužení náhradního výživného a zlepší se i administrativa.

Rodičovský příspěvek

Současná výše rodičovského příspěvku činí 300.000 Kč. Od 1. ledna 2024 dojde k navýšení této částky na 350 tisíc korun. Změní se i doba čerpání, které doteď mohla být až 4 roky, od ledna se však zkrátí na 3 roky. Změny se dotknou dětí narozených od 1. ledna 2024.

Náhradní výživné

Nově přijaté změny potěší i rodiče samoživitele. Vláda totiž schválila návrh MPSV, který nadále umožní pobírat náhradní výživné. Původně mělo náhradní výživné trvat dva roky, bude se však prodlužovat. Pomáhá řešit momentální finanční situaci rodin, ve kterých jeden z rodičů neplní svou vyživovací povinnost. Podmínkou vzniku nároku na tuto formu pomoci je, že rodič, který má být za dítě příjemce výživného, jej po druhém rodiči vymáhá soudní cestou. V květnu pobíralo náhradní výživné více než 10 tisíc příjemců.

Digitalizace

Novelizován byl dnes také zákon o státní sociální podpoře, zákon o Úřadu práce ČR a zákon o nemocenském pojištění. Úpravy se zaměřují na digitalizaci i efektivnější spolupráci mezi MPSV, ÚP ČR a ČSSZ, a to zejména v oblasti sdělování údajů. Informace o mzdě či platu bude nově moci ÚP sdělit přímo zaměstnavatel. Ukládá se i povinnost dodavatelům energií poskytovat úřadu informace o nákladech na bydlení. Klient k tomu musí udělit souhlas, ten je nicméně již dnes součástí každé žádosti. Ke
změnám v jednotlivých dávkách státní sociální podpory nedošlo. Novela také ukládá zaměstnavatelům s datovou schránkou povinnost na výzvu ÚP elektronicky poskytovat informace o příjmech žadatelů o zaměstnání.

Kompletní znění tiskové zprávy MPSV naleznete ZDE.

Nepřehlédněte ani naši nabídku školení, kterou pro vás pořád rozšiřujeme.