Máte dny dovolené navíc? Převeďte si ji do roku 2024!

Zaměstnavatel musí určit dovolenou za daný kalendářní rok, v němž na ni vznikl nárok, než skončí. Kdy je ale možné převést nedočerpanou dovolenou do dalšího roku?

Čerpání dovolené určuje zaměstnavatel na základě písemného rozvrhu, který zohledňuje provozní důvody a zájmy zaměstnance. Pokud však zaměstnankyně chce čerpání dovolené navázat na mateřskou, je zaměstnavatel povinen jí vyhovět. Dovolená by ale měla být vyčerpána v roce, za který náleží. Existuje i možnost převést dovolenou do dalšího roku, ale pouze podle specifických podmínek zákona.

Kdy je možné dovolenou převést?

Dovolenou lze převést do dalšího roku pouze z důvodu písemné žádosti zaměstnance, naléhavých provozních důvodů nebo celodenních překážek v práci. Dovolená zaměstnancům nesmí propadnout, ale nevyčerpání dovolené bez zákonných důvodů je pochybením zaměstnavatele. Zaměstnavatel může poskytnout delší dovolenou nad zákonnou výměru, kterou lze převést na základě žádosti zaměstnance. Základní výměra v podnikatelské sféře je čtyři týdny, v organizacích poskytujících pět týdnů lze převést jeden týden na žádost zaměstnance.

Advokát David Borovec zdůrazňuje, že pokud zaměstnanec v daném roce nevyčerpá dovolenou, automaticky se převede do dalšího roku, i bez jeho žádosti či souhlasu zaměstnavatele. V následujícím roce je povinností zaměstnavatele dovolenou zaměstnanci nekompromisně určit. Dovolenou z roku 2023 je tak nutné vyčerpat v roce 2024. Pracovní neschopnost, mateřská či rodičovská jsou jediné důvody pro další posun. Po jejich skončení musí zaměstnavatel dovolenou zaměstnanci určit.

Zaměstnavatelé musí umožnit čerpání dovolené, jinak hrozí pokuta od inspektorátu práce. Finanční náhrada za nevyčerpanou dovolenou je možná pouze při skončení pracovního poměru. Převádění dovolené do dalšího roku pro zaměstnavatele není ideální. Podle Petry Prchlíkové z Up Česká republika by měli zaměstnanci využít volno maximálně. Novela zákoníku práce přinesla od roku 2024 nárok na dovolenou i pro pracovníky na DPČ a DPP.

A jaké další změny na nás čekají v roce v 2024 v personální a mzdové oblasti? To se dozvíte na našem školení ZMĚNY V MZDOVÉ A PERSONÁLNÍ OBLASTI V ROCE 2024.