Změny v zákoníku práce – které z nich byste měli znát?

Život je změna a několik změn zasáhne i náš pracovní život. Chystá se totiž novela zákoníku práce. Které z těchto změn se nás ale skutečně dotknou a měli bychom o nich vědět více?

Na pozoru by rozhodně měli být dohodáři, mnohé ze změn se týkají právě jich. Aktuální právní úprava pracovníkům na dohodu neumožňuje nárok na dovolenou. To by se mělo změnit, stejně tak by měli mít dohodáři nárok na ošetřovné a taky příplatky, např. za práci v noci a o svátcích. Pokud vás téma DPČ a DPP zajímá, vyzkoušejte naše video školení DPP A DPČ, VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT, VČETNĚ NOVINEK ROKU 2023.

Změní se i forma některých písemností. To, co kdysi muselo být písemně, teď bude elektronické, například pracovní smlouva, dohoda nebo výpověď. Také se rozšíří informační povinnost zaměstnavatele při vzniku nového pracovního vztahu.

Novela zákoníku práce upravuje také podmínky pro home-office. Do teď se na tom stačilo domluvit, třeba ústně a zaměstnavatel také mohl žádost zaměstnance o home-office odmítnout bez zdůvodnění, od teď však bude potřebná písemná forma žádosti. Tu ovšem může zaměstnavatel zamítnout, u vybrané skupiny lidí bude ovšem potřeba, aby se vyjádřil proč. Taky by se měli proplácet náklady, které má zaměstnanec během práce z domu.

Zajímá vás toto téma více? Tak nahlédněte do tiskové zprávy Ministerstva práce a sociálních věci ZDE.

Anebo vyzkoušejte některý z našich kurzů, které se týkají zákoníku práce:

ZMĚNY A NOVINKY V ZAMĚSTNÁVÁNÍ STUDENTŮ, DŮCHODCŮ A INVALIDŮ V ROCE 2023

ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ V ČR (Z EU, MIMO EU VČETNĚ UKRAJINCŮ)

SKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU

Nezapomínejme však na to, že se jedná pouze o návrh novely, která ještě poputuje do Poslanecké sněmovny a celkově ji čeká ještě dlouhý legislativní proces.